A cikk végén számítunk rád! Tudjuk, hogy te az vagy, akiben nem csalódunk! Köszi a 2 perces segítséget>>

  • május

    2

    2016
  • 3237
  • 35

Milyen alátét kell a laminált padlóhoz, vagy más úsztatott parkettához?

Sok helyen olvashattad, hogy a laminált padló lerakásakor egy bizonyos rétegrendet kell a padló alá tenni. Szeretnénk egy kicsit segíteni neked abban, hogy a legolcsóbb megoldások helyett valóban olyan alátétet vásárolj, ami számodra előnyös.

Mielőtt rátérnénk a laminált padló alátéteire, rétegrendjére, fontos hogy figyelmeztesselek egy dologra, amiről rendre elfelejtenek beszélni, vagy csak nagyon felszínesen érintik a témát.

Bármi is kerül a laminált padló alá, nagyon fontos a meglévő aljat minősége. Az, hogy az aljzat beton, vagy osb lap, esetleg egy korábbi parketta, most nem is annyira lényeges.

Ami igazán fontos, hogy az aljzat, amire majd a laminált kerül, legyen egyenletes, stabil, és sík. 2-3 mm-nyi szintkülönbség lehet 1 m-en belül, amit egy vízmértékkel szigorúan le kell ellenőrizni a teljes helyiségben. A sík felület hasonlóképp fontos, ami nem egyenlő a sima felülettel. Egy sima felület, amin látszatra nincs meg a 2-3 mm eltérés, lehet, hogy hullámos. Ez gyakran fordul elő régi vakpadlóra történő osb aljzat kialakításánál. Itt ugyanis a vakpadló már elég sokat vetemedhetett az idők során. Szóval szigorúan legyen mérve a vízszint.

1. Először jön a párazáró fólia:

Visszatérve a rétegrendre. Az első, ami kell a laminált padló alá, egy párazáró fólia. Teljesen mindegy, hogy egy 60-80 éves belvárosi lakásról van szó, vagy egy új építési házról. A párazáró kell. Nem is inkább a pára, és a nedvesség miatt – ha az aljzat rég kiszáradt már – sokkal inkább a laminált padlóra kapott garanciád végett.

Ha nem teszel párazárót, mert úgy gondolod, hogy minek egy 100 éves házba lerakni, és ne adj Isten gond lesz a padlóval, akkor búcsút inthetsz a garanciádnak. A minőségellenőr a helyszínre érkezve ebbe azonnal bele fog kötni, ami akár a garancia elvesztését is jelenti. Hidd el, az üzletek, és az importőrök – tisztelet a kivételnek – utálják a garanciális problémákat, így ahogy csak lehet annak jogosságába bele fognak kötni, vagy a felelősséget másra hárítani.

Ha nincs párazáró, az nekik egy kész felüdülés. Nem éri meg azt a 200 Ft/m2 összeget megspórolni. 0,2 mm vastag PE párazáró fólia átlagosan (2016-os árszinten) 190-220 Ft/m2, amit nagy általánosságban 20m2-es csomagokban lehet megvásárolni. Padlófűtéshez érdemes speciális párazáró fóliát venni.

2. Utána a lépészajcsökkentő alátét:

A 20 cm-es átfedéssel rakott párazáró után jön a lépészajcsökkentő alátét. Ez 4 funkciót lát el. Csökkenti a lefelé irányuló zajokat, a felfelé, vagyis a lakásban tapasztalható lépészajt, elnyeli az aljzat apróbb egyenlőtlenségeit, és hőszigetelő szerepet is betölt.

Ez elég sok funkció ahhoz képest, hogy az alátétek kiválasztása során milyen keveset foglalkoznak általában a lépészajcsökkentővel. Sok helyen ingyen a padlóhoz odaadják a legolcsóbbat, nem is nagyon törődve az ember esetleges szükségleteivel.

Nézzük meg hány félék lehetnek ezek az alátétek:

a.) Habfólia alátét:
A legolcsóbb megoldás a lépészaj csökkentésére és a kisebb aljzategyenlőtlenségek elnyelésére. Az anyaga habosított polietilén, vagyis műanyag. A legkevésbé sem környezetbarát, de olcsó, és csökkenti a lépészajt. Viszonylag alacsony teherbírású. Vastagságát tekintve 2-3 mm-es tekercsekben kapható. Ha nem számít a hőszigetelő képesség, nem fontosak a környezetbarát szempontok, csak legyen a lépészaj csökkentve meglehetősen kevés költséggel, akkor ez lesz a te választásod. De alsó kategória, ami a képességeiben is megmutatkozik. Ára: kb 150-200 Ft/m2 Tekercsben vásárolható meg.

habfólia alátét

b.) Hőtükör fólia:
Sokszor kérdezitek, hogy hőtükör fólia rakható-e laminált padló alá. Elviekben nincs akadálya, de mi nem tartjuk olyan sokra. A XPS alátéthez képest nem jobb a hőszigetelő képessége (0,044-0,049 Wmk -> minél alacsonyabb annál jobb), viszont a lépészajcsökkentése rosszabb, így kopogóbb hangot ad a használatban, mint az XPS alátét esetén. A neve jobb, mint az XPS-nek, de minden tekintetben rosszabb nála.

c.) XPS alátét:
Tekercsben, vagy táblákban kapható extrudált polisztirol. Az alacsony hővezetési tényezője miatt (0,04 Wmk) remek hőszigetelő, elnyeli a padló nagyobb (>1 mm) szintkülönbségeit, ami persze nem jelenti azt, hogy a 2-3mm/m küszöbértéket az aljzatnál át lehet lépni. Nagy teherbírású, így a forgalmasabb helyiségeken túl a nehezebb bútorok terhelését is jól viseli. de továbbra sem környezetbarát alátétről van szó.

A lépészajt ugyanakkor jól csökkenti (jó aljzat mellett). Párazáró funkciót nem lát el. A választék egyre bővebb az XPS alátétekből. Tipikusan 3-5 mm vastagságban kapható, e fölé nem is célszerű menni. A táblásítottal nemcsak könnyebb dolgozni, de jobb a tapadása is. Padlófűtés esetén figyelni kell, hogy külön erre a célra gyártott, lehetőleg perforált xps-t válasszon az ember, mert az megfelelően leadja a hőt. Ha fontos a jó hőszigetelés, és a tartósság, de nincsenek környezetbarát elvárásaid, akkor ez a te választásod. Ára: kb. 500-600 Ft/m2.

xps alátét

A növényi rostból készült (izoboard) alátét az xps-hez képest kevésbé tömörödik. Bizonyos nyikorgásra hajlamos laminált padlók esetén jobb választás.

d.) Parafa alátét:
Az egyik legjobb lehetőség hang-, és hőszigetelésre, lépészaj csökkentésre. A parafa alátét a paratölgy kérgéből készül a fa kivágása nélkül. Míg az eddig említett alátétek abszolút nem nevezhetően környezetbarát megoldásoknak, addig a parafa alátétre ez annál inkább igaz. Ráadásul még antibakteriális is.

Mivel nagyon alacsony a hővezetési tényező értéke padlófűtés alá nem igazán javasolt. Igazodik az aljat kisebb egyenlőtlenségeihez, de ugyanakkor nagyon jó mérettartó tulajdonsággal rendelkezik. Csak gondolj arra, hogy a parafadugó a kihúzás után milyen gyorsan visszaugrik eredeti méretére.

A másik előnye a parafa alátétnek a többivel szemben, hogy az biztosan ott lesz még 15-20 év múlva is a laminált padló, vagy más klikkes fa parketta alatt. Nem fog elkorhadni, elrohadni, lebomlani, vagy tönkre menni, amire mi már számtalan példát láttunk a munkánk során. Persze ez nem törvényszerűen igaz a műanyag alapú alátétekre, de előfordulhat.

Ahhoz, hogy a hangszigetelő képessége jobban tudjon érvényesülni, kell egy jó súly hozzá. 7-8 mm-es laminált padlók alá 3-4 mm-es parafa alátétet hangszigetelés céljából előzetes szakmai vélemény alapján tudjuk csak jó szívvel ajánlani. De ha 10-12-14 mm-es súlyos, és megfelelő sűrűségű laminált padlóról van szó, akkor nyugodtan mehet alá a 3-4 mm vastag parafa alátét is. Ha csak a hőszigetelő képességét kell figyelembe venni, akkor mehet a vastagabb is egy 7-8-as laminált padló alá. A parafa alátét hővezetési tényező értéke (0,04 W/ Km), mely meghatározza a hőszigetelő képességét, nem sokkal jobb, mint az XPS alátét (0,036 – 0,04 W/ Km).

parafa alátét

A parafa alátét 20 dB-es lépéshangszigetelő képességét azért érdemes fenntartásokkal kezelni. Azt vélhetően laboratóriumi körülmények között egy bizonyos speciális körülmény megléte esetén lehet csak mérni. Épület szerkezetétől, és a rajta fekvő padlótól függően ez lényegesen változó lehet.

A parafa alátét tekercsben, és lapokban is kapható. Ára négyzetméterenként 1000-1500 Ft.

e.) Iszappapír alátét:
Az iszappapír alátét padlófűtés esetén jó választás. A papír ugyanis nagyon jól vezeti a hőt. Gondolj csak arra mennyire fel tud melegíteni egy kartondobozt a nyári napsütés. Szinte meg sem lehet fogni ilyenkor a forróságtól. Az iszappapír hővezetési tényező értéke kb. 0,1 W/Km, azaz az XPS alátéthez képest 2,5x jobban átadja a hőt. Az iszappapír jobb választás padlófűtés esetén, mint a perforált XPS. Végül is miről szól a perforált XPS alátét? Van egy viszonylag jó hőszigetelő anyag, ami némiképp visszafogja a lépészajokat is. Ez az XPS. Viszont az egyre népszerűbb padlófűtéses ingatlanokba nem való. Perforáljuk, és máris tudjuk oda értékesíteni. Mint egy Ferrari Micheline terepgumival. Önmagában mindkettő teljesen rendben van, de a Ferrari nem terepre való.

Ha padlófűtés, akkor inkább iszappapír! Ennek ugyanis jóval magasabb az élettartama. Míg a papír papír marad 50 év múlva is, addig a hőnek kitett XPS idővel elporladhat.

Az iszappapír ugyanakkor nagyon érzékeny a nedvességre, és a párára. Mégis csak papír. A lépéshangszigetelése nem különösebben erős. Márcsak 1 mm-es vastagsága végett sem. A parafa, és az XPS is jobban teljesít. Ha fontos a hőátadás, mert padlófűtés lesz a lakásban akkor érdemes az iszappapír alátétet választani. Négyzetméter ára kb. 500 Ft/m2. 15 m2-es tekercsben kapható.

f.) Egyéb megoldások:
A “lépészajcsökkentők” itt még nem értek véget. Számtalan megoldás létezik még, ami több anyag pozitív tulajdonságaira épülnek. Itt van például a Damtec color G, ami újrahasznosított gumi, és parafa keverékéből készült tekercses kivitelű lépészajcsökkentők. A nagy súlyának (650 kg/m3), és jó tapadásának köszönhetően nagyon jó lépészajcsökkentő. A hővezetési ellenállása 0,04 m2k/W.

3. Végül jöhet majd a laminált padló.

Elsőnek tehát fontos, hogy legyen egy jó, sík, egyenletes, stabil aljzatod. erre majd kell egy vastag párazáró fólia, ami lehetőleg bírja hogy cipővel végigsétálnak rajta. Ez a laminált padló lerakásakor ugyanis elkerülhetetlen. Ha túl vékony, az nem jó. Ezt 20 cm-es átfedéssel, a falra 5 cm-es felfutással kell rakni.

Utána jöhet a 4 funkciót ellátó lépészajcsökkentő alátét. Ha nincs különösebb elvárásod, de fontos a jó ár, akkor maradj a habfóliánál. Ha jobb hőszigetelést szeretnél, minél jobb hangszigeteléssel, akkor a középkategóriás xps-t válaszd, de ha te mindenből a legjobbat szeretnéd akkor a parafa alátét lesz a jó megoldás.

Ha szeretnéd megismerni a laminált padló lerakásának egyes lépéseit, akkor ezt a terjedelmes cikkünket tudjuk javasolni.

UI: Miért nem jó ötlet a lépésálló hungarocell (EPS) laminált padló alá?

Ennek elsősorban a nyomószilárdsága az oka. A lépésálló hőszigetelő anyagok nyomófeszültsége 10%-nál 100 kPa. Ez így durva volt, de máris fordítom neked.

100 kPa terhelésnél a lépésálló hungarocell 10%-ot veszít a vastagságából. Vagyis annyit tömörödik. Ha 30 mm-es az alátét, akkor 100 kPA terhelésnél 3 mm-t veszít a vastagságából. 100 kPa, az kb 10.197 kg/m2, vagyis 10 tonna/m2 terhelés esetén 10%-ot veszít a vastagságából. Ez elsőre tök jól hangzik, csak az a baj, hogyha ezt kisebb területre átszámítjuk, máris lehangolóbb eredményt kapunk. Cm2-re nézve ez már csak 1,01 kg. Magassarkúval azonnal beszakad, de a lábujjhegyre állásnál is azonnal megvan a szükséges terhelés a 10% feletti összenyomódásra.

Ráadásul ez a nyomófeszültségi érték rövid távú értéket tartalmaz. Vagyis a méréskor nem napokig, hetekig, évekig terhelik a lemezt, hanem csak rövid időre. Mivel azonban a terhelés nem közvetlenül a lépésálló szigetelésre kerül, hiszen nem ezen fogsz járni magassarkúban, ezért a laminált padló valamennyire oszlatja a terhet, így az értékek javulnak valamennyire.

Azért (is) szokták a lépésállót lebetonozni, mert az egyenletes terhelést biztosít, és jó teherelosztást. A 7-8 mm-es laminált padló ezt még nem biztosítja, így minél vastagabb a lépésálló, és minél több terhelést fog kapni (ágy, bútor, zongora, tudom-is-é-min), annál inkább gondoskodni kell a jobb teherelosztásról.

Ha mindenképpen lépésálló szigetelést akarsz “közvetlenül” berakni a laminált padló alá, akkor a fő kérdés, hogy tudod-e úgy eloszlatni a terhet, hogy az alátét ne tömörödjön adott pontban többet, mint a laminált padlónál elvárt 3 mm-es aljzategyenlőtlenség. Érdemes kiszámolni, hogy milyen terheléseket fog kapni a padló egyes bútorok esetén. Kanapé, könyvespolc. Minél közelebb lesz a súlya a 3 mm-es nyomószilárdsághoz, annál fontosabb a jó tehereloszlás a laminált padló alatt, amit biztosíthat egy nút-féderes OSB lap is, ha kellően vastag a teherelosztáshoz.

Ha ez most sok volt, akkor tégy meg annyit, hogy számold ki a várt legnagyobb terhelést, amit kapni fog egy pontban a padló. (Lehet, hogy ez egy 4 lábon álló 2 m magas könyvszekrény lesz, ami tele lesz pakolva, vagy ez egy zongora lesz, esetleg a kanapé, amin ott ül az egész család. Számold ki a teljes súlyt, és azon lábak területét, amin állni fog a teher, és ezt, illetve a kiválasztott alátét nevét (tervezett vastagságát) küldd át nekünk, és megnézzük neked.

Béna volt a cikk?

Ha nem, most ne scrollozz el közönyösen!

Szeretnénk ennél sokkal jobb tartalmakat csinálni. De elakadtunk, melyikbe vágjuk a fejszénket. Segíts választani. Pár kérdés, semmi személyes adat, semmi titkos kémlelés. Csak a válaszok érdekelnek, amik egyébként most is ott vannak a fejedben.

KÖSZI A SEGÍTSÉGET

Kérdezz, szólj hozzá! Jön válasz!

Köszönjük a tartalmas hozzászólást!

Válasz visszavonás

35 HOZZÁSZÓLÁS

  • […] adott rétegrendet is betartani, vagyis a padló alá tenni. Akinek segítségre van szüksége a laminált padló alátét kiválasztásában, annak a weboldal számos hasznos tanácsot biztosít. Akármi is kerül a […]

  • Csaba
    2017-01-23, 11:20 VÁLASZ

    Tisztelt 2Jepetto!
    Egy kérdéssel fordulok hozzátok.Nevezetesen,hogy szeretném a lakást a laminált padló alatt leszigetelni!Földszinti tömblakásról van szó,amely alatt pince van.Padlószinten 9-11 celsius fok van,rengeteget kell fűtenem!Hatalmas felújítást elkerülendő(aljzatbeton,stb)5 mm-es XPS alátétre gondoltam 2 rétegben!A kérdésem az lenne,hogy érdemes lenne a 2 réteg(10 mm)?Jobban szigetelne-e?

    Tisztelettel:B Csaba!

    • 2jepetto@Csaba
      2017-01-25, 20:52 VÁLASZ

      Kedves Csaba!

      Hagyományos xps-t nem javaslom, inkább az izoboardot, mert az 2 réteben jobban tartja magát, és nem tömörödik. 5,5 mm vastagsága révén az 11 mm-es szintemelkedést fog eredményezni. Szívesen ajánlanék neked parafa padlót, mert az lenne az igazi. Nála semmi sem tartja vissza jobban a testhőt a fa padlók közül. De a költségeket nézve az izoboard 2 rétegben “csak” 1400 Ft/m2 (2017-ben).

      Üdv,
      2 Jepetto

  • Kristóf
    2017-02-06, 12:37 VÁLASZ

    Tisztelt 2Jepetto!

    Laminált parketta lerakásán gondolkodom meglévő fapadlóra. Társasház 4. elemeti lakásáról lenne szó, és a megfelelő alátét kiválasztása okoz gondot. Az alsó szomszéd nagyon hangos ezért az elsődleges szempont a lehető legjobb hangszigetelés lenne, a másodlagos pedig az, hogy ő hőjét nem feltétlenül kellene leszigetelni.

    Ön mit ajánlana?

    Köszönettel,
    Kristóf

    • 2jepetto@Kristóf
      2017-02-07, 08:41 VÁLASZ

      Kedves Kristóf!

      Nagyon jó kérdés! Ki is fogjuk vesézni ezt a témát, de egyenlőre csak a véleményemet tudom megosztani veled. Látványosan nem fogod tudni leszigetelni a lakást azzal, hogy a laminált padló alá úsztatott rétegű hagyományos lépészajcsökkentőt teszel. Körbe fogunk kérdezni pár szakembernél ebben a témában, kérlek, addig írd meg, hogy milyen beépítési magassággal lehet számolni az esetedben. Vagyis mennyit lehet emelni a padlószinten. Esetleg azt, hogy milyen típusú, és vastagságú a födém.

      Üdv,
      2 Jepetto

      • Máté@2jepetto
        2017-03-01, 13:27 VÁLASZ

        Szia!

        Esetleg erre a kérdésre találtatok már választ? Nekem is teljesen hasonló problémám van.

        Köszönöm!

        Üdv: Máté

      • Kristóf@2jepetto
        2018-11-24, 10:08 VÁLASZ

        Kedves Jepetto!

        Kicsit megkésve ugyan, de válaszolnék, 2.5cm vastagságot lehet emelni. A födémről sajnos nincsen információm.

        Üdv,
        Kristóf

        • 2jepetto@Kristóf
          2018-11-25, 19:46 VÁLASZ

          Kedves Kristóf!

          Laminált padló alá a födém hozzányúlása nélkül 2,5 cm-en hangszigetelni a legjobb megoldás a phonestar hangszigetelő rendszer, amit úsztatva kell lerakni az aljzatra. (Parafa, xps ez esetben teljesen felejtős. A fentről jövő léghag szigetelésére nem jó megoldás.)

          A laminált padló alá a következő rétegrendet javaslom 2,5 cm-en:
          Akusztikus filc 4 mm (3 mm-re tömörödik)
          Phonestar hangszigetelő lap 12,5 mm
          Habfólia 2 mm
          Laminált padló 8 mm
          Össz réteg: 25,5 mm

          Ezzel a megoldással szerintem a rétegvastagság mellett nagyon jól javítani lehet a hangszigetelésen. Akár 16-18 dB hangjavulás is szóba jöhet, ami érzetre elég jelentős.

          Ha a 2,5 cm a laminált padlón felül értendő, akkor akár azt is lehet, hogy több réteg phonestar hangszigetelő alátét kerül a laminált padló alá. Nem lesz ugyan kétszer jobb a hangszigetelés, de még az is megeshet, hogy 20 dB csökkenést fogtok tapasztalni.

          Akusztikus filc 4 mm (3 mm-re tömördik)
          Phonestar alátét 2×10 mm
          Emelt szint: 23 mm

          Amit semmiképpen nem javaslunk hangszigetelésre laminált padló alá, az a lépésálló hungarocell. Épületakusztikus véleménye szerint ezek a megoldások membránként hatnak, és akár fel is erősíthetik a hangokat. A phonestart rendszeresen alkalmazzák színházakban, moziszobákban, stúdiókban hangszigetelésre. Előtétfelon, vagy mennyezeten, de akár a padló alá is rakható.

          Az elmúlt 1,5-2 hónapban számtalan megoldást néztünk meg. Kőzetgyapot, rokwool, rockfon sonar, phonestar…stb. A legtöbb megoldás álmennyezeti beépítéssel érhető el, de ez esetben az alsó szomszédnak kellene kiépítenie a hangszigetelést. A phonestar a könnyű lerakás mellett, a födém megbontása nélkül ad megoldást a hangszigetelésre.

          Ezt a megoldást tudom javasolni, viszont nem olcsó. A phonestar ára kb. 6000-8000 Ft/m2. Két réteg esetén, kétszer annyi. (+ lerakás)

          Üdv,
          2Jepetto

  • Balázs
    2017-02-11, 18:28 VÁLASZ

    Tisztelt 2 Jepetto!
    Iszappapír vagy habfólia a jobb megoldás laminált parketta alá padlófűtés esetén? Járólap – laminált parketta felületek találkozása esetén burkolatváltó alkalmazása mellett lehet probléma az iszappapír alkalmazása? Csak 1 mm vastag iszappapírról hallottam eddig. Képes a papír a lépészajt kellőképpen csökkenteni?
    Köszönettel várom válaszát:
    Balázs

    • 2jepetto@Balázs
      2018-11-21, 13:46 VÁLASZ

      Kedves Balázs!

      Padlófűtéshez iszappapír lényegesen jobb, mint a habfólia. Habfóliát nem is szabad alátétként rakni, hacsak nem perforált, de mivel a hővezetési tényezője vagy 2,5x jobb még a perforált alátét sem igazán tudja felvenni a versenyt az iszappapírral. Lépészaj csökkentésben az iszappapír alátét valóban nem a legerősebb, viszont a hőátadása sokkal jobb. Itt kompromisszumot kell kötni. Nagyon szép aljzat kell neki, és azzal is lehet javítani.

      Üdv,
      2Jepetto

  • Tibor
    2017-02-27, 22:44 VÁLASZ

    Hello 2 Jepetto!

    A problémám nem egyszerű, bár lehet, hogy Ti tudtok segíteni.
    Adott egy 54nm kertes kis ház (2 szoba) amit bérlünk. Kb 40-50 éves házikó az akkori építési technológiai megoldásokkal. A padlózat borítása most laminált padlólap. Szigetelés alatta szerintem semmi vagy minimális. Hőkamerás felvételeket készíttettem szakemberrel aki ezt alá is támasztotta. A szoba hőmérséklete 21-22 fok, a padló 15-17 fok! Padló és fal találkozásánál néhol 14 fok. Dermesztő érzés járkálni ezen a hőmérsékleten. Szeretném leszigetelni a padlót, de itt jön a probléma. A tulaj nem engedi felszedni a régi laminált padlólapot. Ergo, kénytelen vagyok erre szigetelni és új lamináltat húzni. Lehet ilyet? És ha igen, ide is kell az említett rétegezés? (Fólia, szigetelés, laminált)
    Ha parafa szigetelést választanék az új laminált alá, akkor hány mm vastagot javasolnátok? Vagy esetleg egy 10mm-es lépésálló Austrotherm szigetelés? Kissé (nagyon) tanácstalan vagyok. Kérnék egy kis segítséget, ha lehet.
    Előre is köszönöm,
    Tibor

    • Erika@Tibor
      2017-08-13, 12:48 VÁLASZ

      Ugyanat a problémán mint az előbbi hozzá szólónak , régi lakásban szeretnék szalag parkettára amit nem szeretnénk felszedni szigetelés után új padlózati megoldást kitalálni szeretném kérni asegítségét mikyen és míly módon lehet ezt kivitelezni legyen kedves segíteni előre is köszönöm asegítségét várom mihamarabbi válaszát.

      • Erika@Erika
        2017-08-13, 13:38 VÁLASZ

        Ugyanat a problémán mint az előbbi hozzá szólónak , régi lakásban szeretnék szalag parkettára amit nem szeretnénk felszedni szigetelés után új padlózati megoldást kitalálni szeretném kérni asegítségét mikyen és míly módon lehet ezt kivitelezni legyen kedves segíteni előre is köszönöm asegítségét várom mihamarabbi válaszát.

  • […] megfelelően tájékozottak legyünk, hogy a munkálatokat hiánytalanul el tudjuk végezni. A laminált padló alátét a leendő padlórendszer egyik fontos […]

  • Matild
    2017-05-31, 17:49 VÁLASZ

    Tisztelt 2 Jepetto!
    1998-ban lettek kertes házban parkettázva a szobák,kezelt,új,ha jól tudom tölgy parkettával és lakkozva.Azóta így vannak.K.b.1 éve vettem észre néhány kis bogarat rajta melyeket “lekezeltem”,mostanra ki van rágva a parketta,ágy alatti részen és a parkett léc a sarkoknál,ahol a kerttel érintkezik.Utána jártam a Természet tudományi Intézetnél,ezek bányafa-szúormányos bogarak és ajánlották a laminált padló cserét ,állítólag abba nem mennek bele,milyen laminált padlót ajánlanak és milyen alátétet?Válaszukat előre köszönöm!

    • 2jepetto@Matild
      2018-11-21, 14:04 VÁLASZ

      Kedves Matild!

      Számos faféléből készül már parketta, amit nem támadnak meg a farontó rovarok, persze a laminált padló is ilyen. Az alátét az igényeidtől függ. Mi az, ami fontos neked? A fenti cikk elég jó összefoglalja ezt a témát. Bővebben akkor tudunk segíteni, ha megírod, mi számodra a legfontosabb: léghang szigetelés, lépéshang szigetelés, hőszigetelés, ár, élettartam, környezetbarát megoldás…stb

      Üdv,
      2Jepetto

  • csönge
    2017-07-27, 20:13 VÁLASZ

    kedves 2Jepetto!

    felkeltette a figyelmemet a parafa alátét, amelyet parketta alá ajánlanak. mi szalagparkettát tervezünk lerakni, és az lenne a kérdésem, hogy hány mm-es parafa alátétet ajánl alá? nincs padlófűtésünk, a parkettát korábbi csempére tervezzük lerakatni.

    nagyon köszönöm a segítséget!

    csönge

    • 2jepetto@csönge
      2018-11-21, 13:53 VÁLASZ

      Kedves Csönge!

      3-4 mm parafa alátét már jó választás, de figyelembe kell venni, hogy mit bír el a helyiség szintkülönbség változásban. Minél több hely van, annál több megoldás is szóba jöhet. Nem feltétlen csak a klasszikus laminált padló alátétekkel lehet számolni hőszigetelés gyanánt. Már vannak egyre jobb hőszigetelő lapok jó terhelési tulajdonsággal, amik már a 3-10 cm-t is elérik.

      Ennek a témának mindenképpen jobban utána fogunk nézni, és teljes körű cikket fogunk írni, mert sokakat érdekel, hogy hogyan lehet a lehető legjobban hőszigetelni úsztatott padló alatt.

      Üdv,
      2Jepetto

  • Kálmán
    2017-08-06, 09:04 VÁLASZ

    Üdvözlök mindenki !

    Lakásfelújítási munkálatokba fogok , ahol a régi vas fűtéscsöveket műanyag csövekre cseréltetem. A műanyag csövek a padlózatban fognak menni kb: 2-4 cm vastagságban. Ide padlóburkolónak laminált parkettát szeretnék lerakni .
    Kérdésem az hogy ha XPS szigeteléssel próbálom a színt különbséget megoldani a 2-4 cm arra lehet laminált parkettát lerakni ? Vagy esetleg van erre a problémára más megoldás ?

    • 2jepetto@Kálmán
      2019-03-18, 15:55 VÁLASZ

      Kedves Kálmán!

      Elnézést a megkésett válaszért. A hozzászólásod nem vettük észre, pedig rendszeresen figyeljük. Nem is értem. A kérdés vélhetően már nem aktuális, de mivel másoknál még felmerülhet ezért megírom, hogy mit gondolok.

      Ebben a rétegvastagságban már nem érdemes XPS-ben gondolkodni. Megfelelő esztricht betonnal kitölthető a 20-40 mm. Itt érdemes körülnézni: https://baumit.hu/szolgaltatasok/termekek-a-z#2449_esztrichek Ha jól tudom a kalcium-szulfát kötőanyagú esztrich lesz a számodra megfelelő ebben a rétegvastagságban fűtéscsövekhez. De nem vagyok kőműves.

      Üdv,
      2 Jepetto

  • Attila
    2019-01-24, 22:29 VÁLASZ

    Tisztelt 2 Jepetto!

    A cikkben írjátok, hogy "Padlófűtéshez érdemes speciális párazáró fóliát venni.". Mitől lesz speciális az a párazáró fólia? Mindenképpen jobb padlófűtéshez mint a sima párazáró fólia? Hol lehet ilyet kapni? Több helyen érdeklődtem, de nem volt sehol, van ahol nem is hallottak róla.
    Előre is köszönöm!
    Üdvözlettel:
    Attila

  • Attila
    2019-01-24, 22:29 VÁLASZ

    Tisztelt 2 Jepetto!

    A cikkben írjátok, hogy "Padlófűtéshez érdemes speciális párazáró fóliát venni.". Mitől lesz speciális az a párazáró fólia? Mindenképpen jobb padlófűtéshez mint a sima párazáró fólia? Hol lehet ilyet kapni? Több helyen érdeklődtem, de nem volt sehol, van ahol nem is hallottak róla.
    Előre is köszönöm!
    Üdvözlettel:
    Attila

  • Illés Ernő
    2019-02-02, 13:36 VÁLASZ

    Tisztelt Címzett! Új családi házunk emeleti hálószobájában amiben padlófűtés van, szükséges e az esetről fölé párazáró fóliát téríteni? A rétegrend így van kialakítva, aljzat beton 5cm lépéshang szigetelő párazáró fólia padlófűtés cső 5cm extrik.
    Üdvözlettel Íllés Ernő

    • 2jepetto@Illés Ernő
      2019-02-09, 09:49 VÁLASZ

      Kedves Ernő!

      Lehet, hogy furán hangzik, de kérj egy írásos állásfoglalást a forgalmazótól. Ha elhagyod a párazáró alátétet, és esetleg garanciális gond lesz a padlóddal, szinte biztos, hogy kreálnak majd egy mondvacsinált indokot, hogy a hiba a párazáró hiányára vezethető vissza. Tisztelet a kivételnek, de sajnos ez az általunk tapasztalt valóság. Tartsd a forgalmazó, de inkább a gyártó hivatalos rétegrendjét. Ha pedig gond lesz, akkor tudod majd lobogtatni a papírt (e-mailt), hogy nálad úgy van lerakva, ahogy azt a gyártó előírja, jóváhagyta.

      Egyszer egy magyar gyártó szalagparkettáját raktuk le padlófűtésre egy svéd prémium kategóriás parketta gyár padlófűtésre gyártott lépészaj csökkentőjével. A parkettával garanciális gond lett, és indokként a nem megfelelő alátétet jelölték meg. Pár hétre rá egy másik ügyfelünk is szalagparketta lerakásával keresett meg, és mit ad Isten, pont az általunk rakott, de a gyártó által korábban problémásnak ítélt alátétről kért szakmai véleményt a gyártótól, akik helyesen bólogattak. Két egymástól független eset, a különbség annyi volt, hogy az egyiknél garanciális probléma volt, a másiknál vásárlási szándék. Elég szomorú, de nincs mit tenni.

      Üdv,
      2Jepetto

      • Ákos@2jepetto
        2019-03-14, 20:21 VÁLASZ

        Kedves 2jepetto!

        Szakmai iránymutatásra lenne szükségem, adott egy betonozott padló, melyre parazaro fóliát raknek első rétegben majd egy olyan XPS rendszert melynek tartozekakèkakent a tetejére hőtükör fóliát ragasztott a gyártó ( többet is találtam kèrem segítsen ebben is mely gyártótèt érdemes) ezt követően húznèk rá egy vèkony rèteg lenolajjal kezelt OSB táblát ès a hagyománytól eltèrően erre ragszatanám fel a laminált padlót.

        Az elsődleges cèl a minél jobb hőszigetelés elérése és másodsorban a hangszigetelt mert ez egy kertes családiház. Kèrem erősítésén meg az elképzelés működőképessègèben avagy kèrem segítsen ön milyen rendszert és milyen rangsorban èpítene be. Magasság maximuma 5 cm de inkább kevesebbet szeretnék elèrni.

        Köszönöm előre is szakèrtő segisègèt!

        Tóth Ákos

  • Huszár László
    2019-03-17, 20:08 VÁLASZ

    Tisztelt 2Jepetto!

    Laminált padló alá hőszigetelés illetve szintkiegyenlítés céljából lépésálló hungarocell alkalmazható-e?
    1-2cm-es lépésálló hungarocellre gondoltam.

    Tisztelettel
    H. László

    • 2jepetto@Huszár László
      2019-03-18, 13:05 VÁLASZ

      Kedves László!

      Az egyenletes teherelosztás miatt a lépésálló nikecellt közvetlenül laminált padló alá hosszútávon semmiképpen nem javaslom. A növényi rost alapú alátét (Izoboard) két egymásra merőleges rétegben történő lerakása 2×5.5 mm jobb választás, ugyanis kevésbé tömörödik, a nyomásszilárdsága 3x jobb, mint az általad gondolt terméknek. Ha jól tudom 7 mm-es növényi rost alapú alátét is van, ami 2 rétegben 1,4 mm. Bár ez már súrolja azt a határt, amit én meg mernék tenni. Egyébként sem jelent 2x jobb hőszigetelést.

      A laminált padló egyébként nem a legmelegebb melegburkolat. Sokkal jobb komfortot lehet elérni akkor, ha a jó hővezetési értékkel rendelkező anyag van legfelül. Ilyen a parafapadló, aminek a felső rétegén van a jó hőszigetelő réteg, amin az ember jár. A födémen túl a falakból is kaphat hideget a padló.

      Nem tudom, milyen mértékű javulást szeretnél? Fűtésszámlát csökkenteni, vagy papucs helyett zokniban is használható padlót télen? Illetve az 1-2 cm-es lehetséges rétegvastagságon kívül, milyen technikai paraméter áll rendelkezésre a lakásról. Gondolok elsősorban a födémre. Hogyan épül az fel?

      Üdv,
      2 Jepetto

  • Pászti Beáta
    2019-04-01, 13:01 VÁLASZ

    Kedves 2Jepetto!

    Vásároltunk egy lakást, amiben szeretnénk a jelenlegi recsegős parkettát lecserélni laminált padlóra. Elkezdtük felszedni a régi pakettát felszedni egy kis részen és a legnagyobb meglepetésünkre vakpadlós megoldás fogadott: " irányú lécek, közötte sóder, kavicsok,fűrészpor és minden, mi szem-szájnak ingere. Körülbelül 6-8 centire van a jelenlegi szint a födémtől. 8 mm-es a laminált padló, amit vásároltunk, alá 5mm-es a hűtükör fóliás réteg. S ha jól olvastam, akkor kellene még egy párazáró ráteg is alá. Gondoltuk kiüntjük betonnal az egészet, viszont azt lehet nem bírná a födém. Tud esetleg olyan megoldást javasolni, amivel tudunk nyerni 4-5 centit? OSB lap gondolom egy idő után annyira fog nyikorogni, mint most. EPS? Vagy kis beton, kis más?

    Előre is köszönöm a segítségét.

    Üdv, Pászti Beáta

    • 2jepetto@Pászti Beáta
      2019-04-01, 13:23 VÁLASZ

      Kedves Beáta!

      Igen ez a rétegrend nagyon gyakori a régi építésű épületeknél. Manapság már ritka, ami egyébként nem feltétlenül kár, mert nem egy rossz szerkezet. A nyikorgást a vetemedett parketták, és a szegek mozgása okozta. Fel kell szedni a csaphornyos parkettát, igazítani kell a párnafákon, a szögeket lehetőleg csavarra cserélni, arra rátenni a nút-féderes osb,t és az így nyert aljzatra mehet rá a laminált padló.

      Ami nagyon fontos, hogy érdemes megnézni nagyon alaposan, hogy nem e vetemedtek nagyon a párnafák, mert lehet, hogy azt is érdemes cserélni, mert nem lesz sík az aljzat. Plusz ha már itt vagytok, akkor faanyagvédővel újra lekezelni, nehogy egy rovar szétrágja. Nem fog nyikorogni, ha jól meg van csinálva.

      Teljesen új vakpadlót is ki lehet alakítani a régi helyére, a párnafák közé EPS-t is rakhattok. Nem tudom, mekkora anyagi, és munkaterhet szeretnétek felvállalni? Illetve mi a legfontosabb szempont az aljzattal szemben számotokra? Hőszigetelés, hangszigetelés?

      Üdv,
      2 Jepetto

  • Roland
    2019-04-24, 21:02 VÁLASZ

    Kedves 2Jepetto!

    Egy régebbi családi házat újítunk fel, laminált padlóval szeretnénk burkolni nagyobb tereket a földszinten. Az aljzatban nincs szigetelés, a meglévő 4-6 cm betonra jelenleg a szintkiegyenlítés miatt esztrich beton kerül, majd párazáró fólia. A padlót szeretnénk alulról szigetelni, a hőveszteség és a hőérzet miatt is. Az xps és a parafa vastagságát keveselltem, így találtam rá az isotex lapokra. 25 és 12mm-es verzió is létezik belőle egyaránt 0.05W/mK hővezetési tényezővel. Hol a buktató? Be merjek tenni 25 mm szigetelést vagy elég a 12? Érezhető lesz ez a padlón mezítláb járkálva? Nem ismerem az izoboardot, de hasonló lehet, viszont az "csak" 5,5 mm vastag… Véleményed előre is köszönöm!

  • Adam
    2019-04-30, 18:10 VÁLASZ

    Kedves 2jepetto,

    egyik áruház weboldalát böngészve az alábbi padlóalátétet találtam:
    Woodstep Thermofloor alátét, 4mm
    anyaga: HDF(nagytömörségű fa rostlemez)
    600 forint körüli négyzetméterárban.

    Ez melyik kategóriába tartozik, mi erről a vélemény, jobb lehet, mint az XPS, de rosszabb mint a parafa?
    Rakható lenne 8 mm-es laminált padló alá?

    Köszönöm

    • 2jepetto@Adam
      2019-05-03, 08:12 VÁLASZ

      Kedves Adam!

      Lehet, hogy jobb, lehet, hogy rosszabb! Nem tudom mi lenne a te legfontosabb elvárásod? Mivel növényi rost alapú alátét vélhetően a jobbak közé tartozik, de jó lenne ránézni a technikai adatlapjára, hogy ott milyenek a különböző szabványértékei (nyomószilárdság, hővezetési tényező, hanggátló tényező). Ezek az alátétek általában kevésbé tömörödnek, mint a XPS alátétek, de ez megint attól függ mivel hasonlítjuk össze. A hőszigetelőképessége vélhetően ugyanaz mindháromnak.

      Biztosan rakható 8 mm-es laminált padló alá, ha nincs padlófűtés, de van szép aljzat. A parafa jobb hanggátlással rendelkezik, persze azért csodára nem képes. Magasabb az élettartama, és környezetbarát. Az ára viszont háromszoros.

      Nagyon jó lenne tudni, hogy mi az elvárásod, miben kellene jobban teljesítenie. Ha különösebben nincs semmi, akkor igazából nehéz különbséget tenni az alátétek között.

      Üdv,
      2 Jepetto

  • Megyesi Attila
    2019-06-05, 19:55 VÁLASZ

    Sziasztok!

    1960-as években épült panelben régi szalagparkettám van, alatta párnafa. A párnafák között valami üveggyapot féleség (nem tudtam pontosan megállapítani). Az a problémám, hogy nagyon recseg a padló, meggyengültek a párnafák.

    Szeretném kicserélni laminált padlóra az egészet. A recsegés miatt nem úszom meg a párnafák felszedését, ezért körülbelül 6-7 cm magas hézagot kellene feltöltenem a laminált padlóval együtt. Milyen megoldást javasolnátok? A betonozást szeretném elkerülni, túl sok kellemetlenséggel járna.
    Megfelelő megoldás lenne-e, hogy 5 cm magas austrotherm at-l2/l4-et tegyek le, majd erre osb lapot (terheléselosztás gyanánt) párazáró fóliát és a laminált padlót rétegeljem egymásra?
    Attila

    • 2jepetto@Megyesi Attila
      2019-06-06, 06:41 VÁLASZ

      Kedves Attila!

      A helyzet szerencsére nem annyira vészes, mint amennyire annak tűnik. A vakpadlós megoldás alapvetően nem rossz, sőt. Nem is érdemes veszni hagyni. A szalagparketta felszedése után meg kell nézni, hogy milyen állapotban vannak a párnafára szegelt vakpadló deszkák, amire a szalagparkettát is szegelték. Lehet, hogy van egy két vetemedett elem, amit ki lehet cserélni, mozgó szegek, amiket csavarra kell cserélni…stb. De persze addig is el lehet menni, hogy a párnafáig visszabontotok minden, az üveggyapot kőzetgyapotra (más hő-hangszigetelő lapokra) cserélitek, és visszaépítitek új elemekből a vakpadlót. Erre nútos OSB lapot tesztek, és rá az új burkolat. Ha visszafelé számoltok, akár teljesen ugyanazt a vastagságot vissza tudjátok építeni. Az is lehet, hogy alig kell hozzányúlni az elemekhez majd, és mehet rá szinte rögtön az osb.

      Ha nem akartok betonozni akár statikai, akár kényelmi szempontból, akkor szerintem ez a legjobb megoldás. Mit gondolsz? Járható útnak tűnik ez?

      Közvetlen lépésálló szigetelésre is mehet 2 rétegben egymásra merőlegesen osb, de a teherelosztás nem lesz egyenletes. A szoba közepén egy 150 kg-os kanapé, rajta 4 összesen 300 kg-os emberrel, már 450 kg terhelés. Sajnos iszonyat nehéz szakirodalmat találni a teherelosztásról, én meg elég szőrszálhasogató vagyok ahhoz, hogy ne matematikailag mondjam meg, hogy jó-e, hanem csak hasra ütésre, “szerintem” alapon. Volt már rá példa, hogy valaki ezt a rétegezést csinálta, és még mindig rendben van. Bár ott a maximum terhelés nem volt magas.

      Üdv,
      2 Jepetto

      • Megyesi Attila@2jepetto
        2019-06-06, 11:01 VÁLASZ

        Kedves 2 Jepetto!

        Nagyon szépen köszönöm az ötletet.
        Amennyiben javítható, korrigálható a vakpadló megfogadom a tanácsodat, ellenkező esetben adok egy esélyt a második megközelítésnek.

        Üdv:
        Attila

    © Copyright 2017

    SZERESS MINKET A FACEBOOKON IS: